VĚDA A TECHNIKA / Auto-moto

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
9.12.2017

Už při -7 °C může zamrznout nafta. Natankovali jste už zimní?

Teploty v Česku se jen nesměle zabydlují pod nulou, a i když zatím neudeřily větší mrazy, je vhodné se na ně připravit dotankováním zimní nafty. Ta se povinně prodává od prosince, ale pokud máte v nádrži ještě směs přechodové nafty z listopadu či října a nafty letní z konce září, můžete mít již při teplotě -7 °C potíže se zamrzlou naftou.

Mezi parametry, které nafta musí splňovat, patří mimo jiné i takzvaná filtrovatelnost, jež udává teplotu, při níž dojde k ucpání studeného naftového filtru. To je zapříčiněno obsahem parafínů v naftě, které při nízkých teplotách vytvářejí krystalky. Z tohoto důvodu se v průběhu roku prodává na čerpacích stanicích nafta s různou filtrovatelností. V období od 16. 4. do 30. 9. je na trh dodávána letní motorová nafta třídy B s filtrovatelností 0 °C. Zimní nafta pro mírné klima třídy F s filtrovatelností -20 °C se v ČR povinně prodává od 1. prosince do 28. února. Ve zbývajících obdobích na jaře a na podzim se pak můžeme setkat s přechodovou motorovou naftou třídy D s filtrovatelností -10 °C.

Aktuálně je tedy bez ohledu na teploty již v prodeji nafta zimní. Aby se zajistilo, že 1. prosince bude nafta na čerpacích stanicích skutečně splňovat potřebný parametr filtrovatelnosti, bývá k dostání už v druhé půli listopadu. „Zimní nafta se začíná vyrábět a dodávat do distribučního systému v dostatečném předstihu, aby mohlo dojít k propláchnutí skladovacích nádrží či produktovodů. Tím se zajistí, že 1. 12. již na čerpacích stanicích řidiči natankují naftu s potřebnou filtrovatelností -20 °C,“ objasňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil. V období od 16. 11. do 30. 11. tak řidiči na pumpách často tankují směs přechodové a zimní nafty. Pokud jste však déle netankovali, v nádrži svého vozu možná máte jen přechodovou naftu do -10 °C, popřípadě její směs s naftou letní, kterou jste natankovali ke konci září. „Pokud je v nádrži zásoba přechodové nafty třídy D smíchané s letní naftou třídy B, bude mít palivo výslednou filtrovatelnost závislou na poměru směsi obou tříd,“ upozorňuje Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). „Je tedy zřejmé, že pokud teploty klesnou již na -7 °C, může nafta zamrznout a vypadlé parafíny ucpou naftový filtr,“ dodává Václav Loula. V prosinci proto doporučuje natankovat maximální objem zimní nafty do minimální zásoby směsi v nádrži vozidla. V případě pochybností je dobré použít aditiva, která se aplikují do nádrže před tankováním.

Přidáním speciálních aditiv je přitom možné zlepšit filtrovatelnost o 5 °C. To má význam rovněž i tehdy, nastane-li tuhá zima a teploty klesají i pod -20 °C, takže dokonce i zimní nafta pro mírné klima ztrácí svoji provozní spolehlivost. V některých zemích – zejména skandinávských – se proto v dlouhém období mrazivých teplot používá nafta arktická. „Při poklesu venkovních teplot pod -20 °C se používá arktická nafta třídy 2 s filtrovatelností -32 °C i po celé zimní období. V ČR arktickou naftu využíváme krátkodobě jen v době extrémních mrazů,“ uvádí Václav Loula. Arktická nafta bývá dostupná v horských oblastech a je určena také pro vozidla záchranné služby, hasičů, armády i pro nemocnice, jež musejí mít vhodné palivo pro své dieselové agregáty. Arktickou naftu mohou mít nasmlouvánu i dopravní podniky pro zajištění provozu při extrémních mrazech. V případě mimořádných mrazů s teplotami výrazně pod -20 °C mohou být řešením též prémiové nafty, se kterými se setkáte v nabídce mnohých sítí čerpacích stanic. „Prémiové nafty často disponují parametrem filtrovatelnosti od -26 °C do -35 °C. Není to však jejich hlavní a jediná přednost, protože díky nadstandardní aditivaci mají i další zlepšené provozní parametry a v neposlední řadě vyšší cetanové číslo,“ uzavírá Damir Duraković s tím, že žádný standard pro prémiové palivo neexistuje, takže konkrétní informaci týkající se nízkoteplotních vlastností i dalších parametrů nafty si je dobré ověřit na stojanu nebo u obsluhy čerpací stanice.


Autor / zdroj: Lukáš Pololáník

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Vsetín ani do třetice nedokázal vyzrát na Třebíč

Valaši nastoupili do utkání ve speciální sadě dresů, která však Vsetínským příliš štěstí nepřinesla. Valaši byli po většinu utkání aktivnějším týmem,

Post

Jihlava proti Liberci znovu neskórovala

Severočeši byli v utkání jasně lepším týmem, přestože Dukla měla střeleckou převahu, žádné gólové šance jsme na její straně neviděli. Za hosty se pros

Post

Třebíč otočila utkání proti Prostějovu, rozhodla druhá třetina

O výsledku rozhodly přesilové hry a druhá třetina, ve které se domácí dokázali zlepšit v předváděné hře a obrátit vývoj zápasu.

Reklama

garaze.fabrego.cz

Reklama

PARTNEŘI

Maminčino koření www.beautyexpo.cz www.wwwdesign.cz garaze.fabrego.cz www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA