MAGAZÍN / Krása a zdraví

Popis: Čerstvý česnek, zázvor (na fotografii) nebo ženšen by tak v naší stravě neměly chybět.
Čerstvý česnek, zázvor (na fotografii) nebo ženšen by tak v naší stravě neměly chybět.
20.8.2017

5 tipů, jak posílit imunitu před návratem do školy

Za pár dní se děti vrátí do škol a dospělým se naplno rozjedou povinnosti v pracovním kolektivu. Konec prázdnin a příchod podzimního počasí s sebou přinášejí bacily a bývají každoročně velkou zátěží pro imunitu.

Proto bychom v průběhu srpna měli začít posilovat obranyschopnost těla s předstihem. Řídit se můžete buď klasickými radami, jako je zvýšený příjem vitamínů, otužování či správná strava, anebo vyzkoušet něco nového. Přinášíme vám neobvyklé tipy, pomocí nichž připravíte imunitu do boje s podzimem.

Tip č. 1: Čím aromatičtější potravina, tím větší účinek

Jestliže nejste příliš velkými fanoušky zdravého stravování, zkuste do svého jídelníčku alespoň zařadit několik zajímavých potravin, které pomáhají posilovat imunitu. Patří k nim zejména silně aromatické suroviny a pokrmy. Odborníci tvrdí, že čím aromatičtější je daná potravina, tím intenzivněji posiluje imunitní systém. Čerstvý česnek, zázvor nebo ženšen by tak v naší stravě neměly chybět. „Do jídelníčku se vyplatí zařadit také houbu reishi neboli lesklokorku, která je už více než dva tisíce let populární na Dálném Východě. Stimuluje totiž produkci takzvaných T-buněk, bílých krvinek, které napomáhají ochraně organismu proti infekcím,“ radí bylinkářka Jarmila Podhorná ze společnosti Naděje, která se zabývá výrobou přípravků z rostlin. Podobně fungují i tučné ryby, jako jsou sardinky, slanečci nebo makrely. Obsahují totiž protein, který vytváří buňky chránící tělo proti virům a bakteriím.

Tip č. 2: Masáž snižuje produkci stresového hormonu

Příznivé účinky na imunitní systém mají i masáže, bylo totiž prokázáno, že při nich klesá hladina hormonu kortizolu v těle. Kortizol vzniká při stresu a je příčinou toho, že tělo touží po karbohydrátech, tučném jídle a cukru, což jsou látky, které naopak naši imunitu narušují. Při masáži navíc i roste množství dopaminu a serotoninu, jež harmonizují organismus a podporují obranyschopnost. Masírování rovněž posiluje činnost kožních buněk, které chrání tělo v první linii. Dobře prokrvená kůže je pak odolnější vůči nepříznivým činitelům, ale také například vůči plísním a kožním infekcím.

Tip č. 3: Echinacea ničí viry, čertův kořen posiluje odolnost

V podpoře imunity se osvědčily i různé byliny. Mezi nejznámější rostliny, jež bývají doporučovány v souvislosti s posilováním obranyschopnosti, patří echinacea purpurea neboli třapatka nachová. „Účinky echinacey jsou široké. Její nejhodnotnější vlastností je však schopnost ničit viry, bakterie a plísně v těle. Proto se často používá právě jako prevence před onemocněními. Do prevence bychom měli zařadit také eleuterokok, čertův kořen, který pomáhá zvyšovat odolnost proti stresu a zvyšuje imunitu. Stres je často spouštěčem viróz,“ radí nejznámější česká bylinkářka Jarmila Podhorná. Doporučuje se též užívat i lichořeřišnici, která likviduje škodlivé látky v těle, a tím posiluje imunitu, případně tinkturu z grepu, jež bojuje proti parazitům. Byliny lze rovněž kombinovat a užívat je v rámci léčivých kúr. „Celkovému posílení organismu prospívá například kúra z tinktur schizandry čínské, maralího kořenu, břízy a ořešáku královského a černého rybízu,“ dodává Podhorná.

Tip č. 4: Přírodní probiotika bojují proti mikrobům

V boji proti bakteriím a virům se osvědčují také přírodní probiotika. Kombucha, kefír nebo jogurt podporují tvorbu prospěšných bakterií ve střevech, takzvaných laktobacilů. Právě 70 % našeho imunitního systému se nachází v tomto orgánu, kde žije až 500 druhů mikrobů. Pokud se ve střevech přemnoží nepřátelské bakterie, tělo je ohrožováno škodlivinami a toxiny, vznikají plísně a oslabuje se imunita. Proti patogenům pomáhají bojovat právě mikroorganismy, které mají příznivý vliv na střeva, odstraňují z nich škodlivé látky, urychlují vstřebávání živin a udržují ve střevech rovnováhu. Kromě zakysaných mléčných výrobků najdeme přírodní probiotika i v tvrdých sýrech, kysaném zelí či kvašených okurkách.

Tip č. 5: Spánkem v naprosté tmě lze předejít chorobám

Dokud je léto a sluneční záření je stále intenzivní, měli bychom si užívat paprsků. Slunce totiž produkuje vitamín C a D, které nejvíce přispívají funkčnímu imunitnímu systému. Nejzdravějším způsobem, jak načerpat denní dávku vitamínů, je vystavit se slunci na 15 až 20 minut každý den. Ovšem nejen světlo, ale také odpočinek a tma podporují zdraví. Klíčový je kvalitní odpočinek. Pokud totiž intenzivně pracujeme po dobu 90 minut, produkce bakteriálních buněk nazývaných makrofágy se dočasně sníží, což zvyšuje riziko infekce. Proto je vhodné věnovat dostatek času rekonvalescenci imunity. V noci bychom měli spát při naprosté tmě, teprve tehdy totiž tělo dokáže vytvořit hormon melatonin, který pomáhá předcházet onemocněním. K přírodním prostředkům na zlepšení spánku a zklidnění organismu pak patří kupříkladu třezalka, kozlík či gemmoterapeutikum z lípy a bakopy.

Autor / zdroj: Mgr. Jarmila Podhorná

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Jihlava brankou v poslední minutě porazila Baník

Baník šel do vedení z penalty, kterou proměnil de Azevedo, ovšem Davis Ikaunieks ještě do poločasu vyrovnal. V první minutě nastavení mohl o ostravské

Post

Jihlava na ledě Komety málem srovnala třígólové manko, ale tři body nakonec zůstaly v Brně

Kometa vedla v zápase již 3:0, ale nakonec ještě měla mnoho práce s houževnatou Jihlavou, která hrála v útoku hodně sympaticky a mnohdy domácí tým pot

Post

Jablonec nasázel pět branek do sítě oslabené Jihlavy

Jablonečtí fotbalisté v dalším domácím utkání nastříleli pět branek oslabené Vysočině Jihlava. Ta hrála na Střelnici bez vyloučeného Tlustého a schyta

Reklama

Reklama

PARTNEŘI

www.ippolna.cz garaze.fabrego.cz Maminčino koření www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz www.beautyexpo.cz www.wwwdesign.cz

REKLAMA